W dniach 12-15 czerwca 2023 r. grupa młodzieży naszej szkoły pod kierunkiem pań: Bogusławy Romanowskiej, Elżbiety Wiśniewskiej i Beaty Kamińskiej – Szmitko oraz pana Waldemara Cwaliny uczestniczyła w wycieczce w Pieniny. Wyjazd ten był formą realizacji programu profilaktyki uniwersalnej oraz promocją aktywnego i bezpiecznego wypoczynku.
Głównym celem wyjazdu było poznanie największych atrakcji Pienin i zasad bezpieczeństwa w górach.
Najbardziej wartościową dla młodzieży okazała się wędrówka z przewodnikiem górskim i ratownikiem GOPR szlakami Pienińskiego Parku Narodowego na Trzy Korony. Uczniowie, poznając i wdrażając zasady bezpiecznego poruszania się w górach, mogli jednocześnie podziwiać faunę i florę tego obszaru chronionego. Zachwyciło wszystkich przejście niezwykle urokliwym Wąwozem Szopczańskim. Natomiast z platformy widokowej na szczycie Trzech Koron uczestnicy wycieczki mogli podziwiać panoramę całych Pienin i Tatr Bielskich, meandry Dunajca oraz Czerwony Klasztor na Słowacji. Spacerując najpiękniejszym w Polsce Wąwozem Homole – uczestnicy wycieczki zobaczyli też największą atrakcję Małych Pienin.
Największą frajdę sprawił im jednak spływ flisackimi tratwami Dunajcem do Szczawnicy oraz emocjonujący zjazd wyciągiem krzesełkowym z Palenicy do Szczawnicy.
Dodatkową atrakcją pobytu w Pieninach było przejście koroną zapory na Jeziorze Czorsztyńskim, gdzie znajduje się trójwymiarowe malowidło oraz wizyta u słowackich sąsiadów w Czerwonym Klasztorze.
Końcowym akcentem wyjazdu był spacer po Starym Mieście w Krakowie i odwiedziny siedziby królów polskich na Wawelu.
Wycieczka ta, wskazała uczniom pozytywne aspekty działań na rzecz ratowania zdrowia i życia ludzkiego. Promowała też aktywny bezpieczny wypoczynek jako alternatywę dla spędzania czasu przed komputerem.
Działania w ramach projektu realizowane są przy wsparciu finansowym Miasta Łomży.

Refleksje młodzieży:

„Najbardziej podobał się nam szlak na Trzy Korony, na którym podziwialiśmy przepiękne widoki Pienin. W trzecim dniu wycieczki wybraliśmy się do malowniczego Wąwozu Homole (…). Ostatni dzień wycieczki spędziliśmy w Krakowie, gdzie widzieliśmy okno papieskie, gotycką bazylikę św. Franciszka z Asyżu oraz rezydencję królewską na Wawelu. Cała wycieczka bardzo nam się podobała i na pewno będziemy ją dobrze wspominać.”
                                                                                                                                                                                                      Magda Grala, Zosia Cwalina kl. 1PP

„Widzieliśmy Czerwony Klasztor, który znajduje się po stronie słowackiej. Drugiego dnia najbardziej podobał nam się szlak na szczyt „Trzech Koron”. Pomimo dużego wysiłku i zmęczenia wszyscy dotarli cali i zdrowi. Po przebytej trasie udaliśmy się na półtoragodzinny spływ Dunajcem. Trzeciego dnia wędrowaliśmy przez Małe Pieniny, podziwiając przepiękne widoki. Trasę zaczęliśmy od Wąwozu Homole. Dalej szliśmy w stronę Palenicy, z której zjechaliśmy wyciągiem krzesełkowym do Szczawnicy. Mogliśmy również zobaczyć i uczestniczyć w akcji ratunkowej GOPR-u. Ostatniego dnia naszej podróży przyjechaliśmy do Krakowa, gdzie widzieliśmy Wawel oraz okno papieskie. Wędrując po Starym Rynku, mogliśmy na żywo usłyszeć hejnał grany przez hejnalistę z wieży Kościoła Mariackiego.”
                                                                                                  Dąbkowska Michalina, Kamińska Wiktoria kl. 2AP, Łuba Kacper kl. 1BW, Kamińska Wiktoria kl. 2BW

„Wspinaczka na Trzy Korony stanowiła duże wyzwanie, ale każda kropla potu była warta tych magicznych widoków i doświadczeń. Pani przewodniczka opowiadała nam jak to jest być ratownik GOPR. (…) Byliśmy też w Wąwozie Homole w Małych Pieninach, gdzie napotkaliśmy Kamienne Księgi. Poruszyła mnie legenda o nich, mówiąca, że komukolwiek uda się otworzyć te księgi pozna jakie jest przeznaczenie ludzkości, ale spada na niego klątwa (strata mowy), aby nie mógł przekazać tej tajemnicy nikomu innemu.
Podczas wędrówki po Małych Pieninach trochę czułam się jak w dżungli, ponieważ z każdej strony otaczała nas dzika przyroda. Dowiedzieliśmy się także od pana przewodnika w jaki sposób bezpiecznie zachować się w górach podczas burzy.(…) W Krakowie widzieliśmy renesansowy Zamek Królewski na Wawelu oraz katedrę ze złotą kopułą Kaplicy Zygmuntowskiej…”
                                                                                                                                                                                                                    Martyna Piankowska kl. 1AP

„W Pieninach widzieliśmy Wąwóz Homole- głęboki kanion o bardzo stromych ścianach dochodzących do 120 m wysokości będący rezerwatem przyrodniczym zbudowanym z wapieni.(…) W Krakowie widzieliśmy Wawel , gdzie mogliśmy ujrzeć wspaniałą architekturę renesansową oraz Sukiennice, gdzie dawniej odbywał się handel suknami. Zobaczyliśmy też gotycki Kościół Mariacki, z którego wieży mogliśmy usłyszeć na żywo hejnał. W Bazylice św. Franciszka z Asyżu podziwialiśmy piękne wnętrze z polichromiami i witrażem Bóg Ojciec Stanisława Wyspiańskiego.”
                                                                                                                                                                                                Dominika Łosiewska, Julia Bigda kl. 1PP

„Największą atrakcją była wyprawa w góry na Trzy Korony” ( 982m n.p.m.) ,podczas której pani przewodnik w ciekawy sposób opowiedziała nam o pracy ratownika GOPR i różnych niebezpiecznych sytuacjach w górach.(…) oraz spływ Dunajcem. (…)”
                                                                                                                                                                                Aleksandra Domitrz , Mateusz Chmielewski kl. 1AP

„Najbardziej zachwycił nas spływ Dunajcem, podczas którego chłonęliśmy niepowtarzalne widoki oraz wędrówka na Trzy Korony. Wchodząc tam przeraziliśmy się, że nie podołamy temu wyzwaniu, lecz będąc już na górze zapomnieliśmy o wysiłku fizycznym, który dał nam w kość.(…)
                                                                                                                                                                                                 Maja Mrozik kl. 1AP, Filip Bałazy kl. 1TŻ

„Podczas wycieczki zobaczyliśmy zaporę w Niedzicy.(…)Ze schroniska „Trzy Korony” w Sromowcach Niżnych (…)udaliśmy się na spacer przez most na Dunajcu do Czerwonego Klasztoru na Słowacji.
W drugim dniu weszliśmy na Trzy Korony na wysokość 982m. Po powrocie z gór popłynęliśmy na flisackich tratwach Dunajcem do Szczawnicy.(…)”
                                                                                                                                                                                             Julia Sakowska, Kinga Bednarczyk kl. 3AP

„Pierwszego dnia podziwialiśmy piękne widoki z zapory znajdującej się w Niedzicy oraz spacerowaliśmy w Sromowcach Niżnych, gdzie przeszliśmy przez most na Słowację do Czerwonego Klasztoru. Następnego dnia wycieczki wspinaliśmy się na Trzy Korony, gdzie z Okrąglicy (982 m.n.p.m.), podziwialiśmy piękne widoki.(…) Po wspinaczce spływaliśmy tratwami Dunajcem do Szczawnicy, gdzie na miejscu odwiedziliśmy schronisko Orlica. Trzeciego dnia wybraliśmy się na długi spacer po Małych Pieninach. Po drodze oglądaliśmy malowniczy wąwóz Homole, górę Wysoką, która jest najwyższym szczytem w Pieninach. Odwiedziliśmy również schronisko pod Durbaszką, po czym zjechaliśmy wyciągiem z Palenicy do Szczawnicy. Ostatniego dnia naszym przystankiem był Kraków. Tam widzieliśmy Sukiennice, Kościół Mariacki, z którego słyszeliśmy słynny hejnał oraz rezydencję królów polskich na Wawelu.
Jako hotelarze mogliśmy również poznać nową bazę noclegową jaką jest schronisko.
Bardzo podobała nam się wycieczka i liczymy na następne, ciekawe wycieczki.”
                                                                                                                                                                              Wiktoria Dmochowska , Aleksandra Zaorska kl. 3AH

Profilaktyka w Pieninach Profilaktyka w Pieninach Profilaktyka w Pieninach Profilaktyka w Pieninach Profilaktyka w Pieninach