11 marca 2024 roku uczniowie klasy drugiej IV Liceum Ogólnokształcącego o profilu psychopedagogicznym pod opieką Beaty Bednarczyk, Beaty Szymanowskiej oraz Jolanty Wilczewskiej uczestniczyli w zajęciach Escape Room czyli w formie rozrywki umysłowej, w której grupa osób w ograniczonym czasie rozwiązuje różne zagadki. Tematyką przewodnią była treść „Antygony” Sofoklesa. Zajęcia zostały przygotowane przez Bibliotekę Pedagogiczną (Centrum Edukacji Nauczycieli) w Łomży. Organizatorami tej oryginalnej formy ćwiczeń intelektualnych byli: Pani Elwira Kamińska, Pani Małgorzata Wasilewska, Pani Grażyna Wysocka i Pan Piotr Zduńczyk.
Uczestnicy zajęć zostali zapoznani z regulaminem, a następnie podzieleni na dwa zespoły przez robota edukacyjnego PHOTON. Każda z grup wyłoniła lidera, po czym młodzież przystąpiła do wykonywania zadań.
W części pierwszej były to: wykreślanka, kryptogram i krzyżówka. Uczniowie mieli możliwość zweryfikowania i utrwalenia wiedzy o starożytnym dramacie należącym do kanonu lektur obowiązkowych.
Po zakończeniu pierwszego modułu uczniowie poznali pracę PHOTONA.
Drugi etap zajęć obejmował wykonanie działań matematycznych, a poprawny wynik oznaczał numer książki, którą należało odszukać w bogatym księgozbiorze biblioteki. Wyrazami występującymi w tytule znalezionego woluminu uzupełniano przygotowany przez pracowników biblioteki tekst.
Po przeliczeniu punktów okazało się, że obie grupy uzyskały ten sam wysoki wynik.
Nasi uczniowie byli bardzo zaangażowani podczas zajęć, a współpraca w obu zespołach przebiegała niezwykle sprawnie i w życzliwej atmosferze.
Zajęcia wzbudziły zainteresowanie młodzieży, tym bardziej, że pozwalały nabywać oraz rozwijać umiejętności związane z wybranym profilem kształcenia: rozumienie i kształtowanie relacji międzyludzkich, wykorzystywanie nieszablonowych rozwiązań, obserwowanie mechanizmów ludzkich zachowań w sytuacji wymagającej skupienia uwagi, rozwijanie umiejętności pracy w grupie, podejmowanie wyzwań, uczenie się poprzez działanie, wykorzystanie sztucznej inteligencji w praktyce. Kreatywną, pełną wyzwań formę nauki, którą mieliśmy szansę poznać, można zastosować podczas pracy w charakterze psychologa, pedagoga czy terapeuty - zawodach, które będzie w przyszłości wykonywać wielu absolwentów liceum o profilu psychopedagogicznym.
Ponadto młodzież poznała zasady korzystania z księgozbioru biblioteki.
Bardzo dziękujemy Pani Elwirze Kamińskiej, Pani Małgorzacie Wasilewskiej, Pani Grażynie Wysockiej i Panu Piotrowi Zduńczykowi za profesjonalne przygotowanie i przeprowadzenie tak cennej dla naszych uczniów lekcji.